lauantai 2. marraskuuta 2024

Juan Díaz Canales & Juanjo Guarnido - Blacksad




Juan Díaz Canales & Juanjo Guarnido - Blacksad




Julkaisuvuosi: 2000-2021, suomennokset 2006-2023.

Kustantaja: 1-4: Arktinen Banaani. 5: Egmont Kustannus. 6-7: Story House Egmont

Ensimmäisen albumin ensimmäinen lause:

"On päiviä, jolloin aamukahvi närästää pahasti... varsinkin, jos edessä lojuu entisen rakastetun kuollut ruumis." 


-







-



Espanjalaisen sarjakuvantekijäkaksikon Juan Díaz Canalesin & Juanjo Guarnidon luoma Blacksad-sarjakuva saapui Suomeen jo 2000-luvun alkupuolella. Sarjan kaikki seitsemän toistaiseksi ilmestynyttä osaa on suomennettu ja viimeisin teos saatiin kotimaan markkinoille vuonna 2023. Blacksadia voi siis kuvailla perinteiseksi pitkän linjan sarjakuvaprojektiksi, jonka parissa niin tekijät kuin lukijatkin ovat ehtineet viettää aikaa jo yli kaksi vuosikymmentä. Blacksadin suomennosten markkinoille tuomisen aloitti vuonna 2006 Arktinen Banaani, mutta vuodesta 2013 eteenpäin Blacksadia ovat toimittaneet Egmont Kustannus & Storyhouse Egmont.

Blacksad ei ole lasten sarjakuva. Blacksad ei ole edes (disneymäisesti ilmaistuna) kulttuurituote, josta aikuisetkin voivat nauttia. Blacksad on aikuisten sarjakuva. 







Sarjakuvan päähenkilö John Blacksad edustaa arkkityyppimäistä salapoliisihahmoa, joka ratkoo rikoksia oman terveytensä ja mentaalisen tasapainonsakin uhalla. Balanssin säilyttäminen kuuluu kuitenkin Blacksadin erityisominaisuuksiin, onhan päähenkilö esitetty kissamaisessa hahmossa. Kuten monilla Blacksadin fiktiivisillä kollegoilla, myös Blacksadilla on tapana kantaa mukanaan menneisyyden haamuja. Sarjan ensimmäisessä osassa Blacksad joutuukin heti ratkomaan entisen rakastettuna murhaa, ja muisto edesmenneestä Nataliasta kulkee etsivän trenssitakin taskussa vielä pitkälle sarjan myöhempiin osiin.

Vaikka Blacksad-sarja toistaa monia dekkarikirjallisuuden kuluneita konventioita 50-luvun New Yorkia myöten, erottuu kirjojen kuvitus sekä miljöö edukseen monista muista salapoliisiteoksista. Blacksad-sarjan ehdottomasti tunnistettavin piirre on korkeatasoinen kynänjälki yhdessä erittäin taidokkaan akvarellivärityksen kanssa. Blacksad edustaa vanhanaikaista sarjakuvataidetta, jonka jokainen ruutu on piirretty ja väritetty käsin. Jos kuvia onkin myöhemmin retusoitu kuvanmuokkauksen keinoin, vakuuttaa jälki silti autenttisuudellaan. 





Blacksadin maailma sijoittuu Aku Ankan ja Ankardon kaltaiseen vaihtoehtotodellisuuteen, jossa eläimet representoivat ihmisiä. Vaikka sivuilla siis seikkailee kissoja, koiria ja kilpikonnia, tulee Blacksadin hahmot tulkita ihmisen esityksiksi. Käyttämällä eläimiä ihmisen representaatioina sarjakuvantekijät pystyvät erittelemään erilaisia ihmistyyppejä sortumatta stereotypioihin. Blacksadin maailmassa poliiseina nähdäänkin usein koiraeläimiä ja gangstereina liukkaita liskoja. John Blacksad itse edustaa tummahipiäistä mieshenkilöä, joka joutuu mustan turkkinsa vuoksi usein ongelmiin niin virkavallan kuin ennakkoluuloisten kanssaeläjienkin kanssa. Tällä tavoin sarjassa käsitellään esimerkiksi rakenteellista rasismia alleviivaamatta todellisia ihmisryhmiä. Keino on toimiva, sillä etäännyttämällä hahmot oman maailmamme ihmisistä sarjakuva antaa lukijalle mahdollisuuden pohtia tosielämän ongelmia turvallisen välimatkan päästä. 




Vain 56-sivuisina teoksina kirjasarjan osat ovat kohtuullisen tiiviitä kertomuksia. Tästä syystä juoni ei pääse rönsyilemään kovin etäälle punaisesta langasta, joten myös aloittelevan etsivän on helppo seurata draaman kaarta. Kokeneempien dekkaristien harjaantuneeseen silmään napakat tarinat saattavat olla liiankin suoraviivaisia. Monitahoisimman kokonaisuuden tekijät ovat onnistuneet luomaan kahdesta viimeisimmästä osasta; kahteen teokseen jaettu kokonaisuus mahdollistaa kiinnostavien sivujuonien kehittelyn sekä runsaan hahmokimaran. Kun kaikki sortuu -teokset edustavat monikerroksista tarinankerrontaa sekä taiturimaista visuaalista ilottelua, joiden osalta tekijät ovat yhtä kovaksikeitettyjä kuin päähenkilönsäkin. 





Guarnidon lahjakkuus monipuolisena piirtäjänä pääsee erityisesti oikeuksiinsa monipuolisen hahmokavalkadin avulla. Guarnidon lennokas ja realistinen viiva kuvaa monenlaisia hahmotyyppejä, ja erityisen laajaa moninaisuutta on havaittavissa mieshahmojen kavalkadissa. Naishahmoissa piirtäjä sen sijaan luottaa harmillisen usein yksiulotteiseen tiimalasisiluettiin ja madonnamaisiin tötterörintaliiveihin (joita myös lähietäisyydeltä usein tarkastellaan). Edes laajoja väkijoukkoja kuvaavissa kohtauksissa ei nähdä erimuotoisia naishahmoja. Koko seitsemänosaisen kirjasarjan aikana Blacksadin sivuilla ruutuaikaa annetaan vain muutamalle naishahmolle, joista suurin osa vastaa pin up -kalentereiden ihannesiluettia. Koko kirjasarjan yhteensä melkein 400 sivulta löysin vain neljä merkittävää naishahmoa, joiden ulkomuoto eroaa 50-luvun kauneusihanteista. Näistä neljästä hahmosta vain kolmella on vuorosanoja. 



Huomaa naishahmolle lisätyt ihmismäiset huulet sekä epäeläimelliset silmäripset & hiukset



Olen käsitellyt miehiseen katseeseen ja eritoten miesten ylläpitämiin kirjallisiin konventioihin liittyvää ongelmaa aiemmissakin julkaisuissa, kuten Naisen osa -tekstissä. Blacksadissa miehiset ihanteet tulevat kuitenkin erityisen näkyvästi esiin formaatin vuoksi, onhan kyseessä visuaalinen teos. Erityisen ongelmallisena lukijana koin Guarnidon tavan liittää naishahmoihin seksualisoivia attribuutteja, jotka mieshahmoilta tyystin puuttuvat. Tällaisia lisäyksiä ovat esimerkiksi muhkeat ihmismäiset huulet, jotka piirtäjä on usealle keskeiselle naishahmolle lisännyt. Vaikka samassa tarinassa esiintyy saman eläinlajin edustaja miespuolisena, ei kyseisellä mieshahmolla ole liioiteltuja huulia tai muita vastaavia ihmismäisiä ominaisuuksia. Dekkarikirjallisuuteen sekä film noiriin kuuluvat toki tunnistettavina elementteinä seksualisoidut naishahmot, mutta 2000-luvun kulttuurituotteen toivoisi jo jättävän tyylilajin vanhentuneet komponentit raamien ulkopuolelle. 





Yksiulotteisia naishahmoja lukuunottamatta Blacksad on laadukas kirjasarja, joka tuo ansiokkaasti esiin lähihistorian ongelmia, joiden kaiku myös omassa yhteiskunnassamme vielä kumisee: Yhdysvaltain rotuerottelu, tuloerot, vallan epätasainen jakautuminen, korruptio sekä ydinsodan uhka nousevat sarjan keskeisiksi teemoiksi. Vaikka Blacksadin todellisuus ajoittuu kylmän sodan vuosiin, voi lukija puntaroida tarinoissa käsiteltyjä aiheita myös oman aikansa näkökulmasta. Esimerkiksi Yhdysvaltain historiallisten presidentinvaalien kynnyksellä on aiheellista pysähtyä tarkastelemaan eriarvoisuuden historiaa sekä kohtalokkaisiin konflikteihin johtaneita osatekijöitä. Blacksad-sarja ammentaa inspiraationsa realimaailman väkivaltaisista tapahtumista, joten toivottavaa on, etteivät sarjakuvataiteilijat viidenkymmenen vuoden päästä luo samankaltaisia kertomuksia oman aikamme tapahtumista.




-




"Kalat ovat todella hämmästyttäviä, John. Näetkö tuon sinisen? Se on pelottava saalistaja, joka käyttää ravinnokseen sitä ympäröiviä pikkukaloja. Kun se tuntee elinkaarensa olevan päättymässä, se antautuu samojen pikkukalojen syötäväksi... Ehkä se on sen tapa pyytää anteeksi ja maksaa niille velkansa. Luonto on viisas: yksi elämä sammuu toisten hyväksi..."

(Canales & Guarnido 2008, 43.)







-




Nämä teokset täyttävät seuraavat kohdat Helmet-lukuhaasteesta (2024):

1. Kirjan nimessä on erisnimi

2. Kirjassa tehdään taikoja (kts. Hiljainen helvetti)

7. Kirjassa rakastutaan

9. Kirjassa joku karkaa

11. Kirjan kannessa tai nimessä on yksi neljästä elementistä (ilma, vesi, maa tai tuli) (kts. Hiljainen helvetti & Punainen sielu & Amarillo)

16. Kirjassa on valokuvia

25. Kirjassa vietetään juhlapyhää (esimerkiksi joulu tai juhannus) (Mardi Gras, kts. Hiljainen helvetti)

27. Kirja kertoo jälleenrakentamisesta (kts. Punainen sielu)

29. Kirjassa valehdellaan

31. Kirjassa on vammainen henkilö (kts. Hiljainen helvetti)

38. Kirjan kannessa tai nimessä on käsi tai kädet

40. Kirjassa on erittäin kylmä tai kuuma (kts. Valkoinen valtakunta & Amarillo)

41. Kirjassa syntyy lapsi (kts. Hiljainen helvetti)

42. Kirjan nimessä on alaotsikko

46. Kirjan kannen pääväri on musta tai kirjan nimessä on sana musta (kts. Kissa varjoisilta kujilta)

47.-48. Kaksi kirjaa, jotka on kääntänyt sama kääntäjä (teokset on suomentanut Kirsi Kinnunen)


-
 





Canales, Juan & Guarnido, Juanjo (2006) Kissa varjoisilta kujilta ("Quelque part entre les ombres", 2000). Arktinen Banaani: Helsinki.

Canales, Juan & Guarnido, Juanjo (2007) Valkoinen valtakunta ("Arctic nation", 2003). Arktinen Banaani: Helsinki.

Canales, Juan & Guarnido, Juanjo (2008) Punainen sielu ("Âme rouge", 2005). Arktinen Banaani: Helsinki.

Canales, Juan & Guarnido, Juanjo (2010) Hiljainen helvetti ("L'Enfer, le Silence", 2010). Arktinen Banaani: Helsinki.

Canales, Juan & Guarnido, Juanjo (2013) Amarillo ("Amarillo", 2013). Egmont Kustannus: Helsinki

Canales, Juan & Guarnido, Juanjo (2022) Kun kaikki sortuu: ensimmäinen osa ("Alors, tout tombe – Première partie", 2021). Story House Egmont: Helsinki.

Canales, Juan & Guarnido, Juanjo (2023) Kun kaikki sortuu: toinen osa ("Alors, tout tombe – Seconde partie", 2021). Story House Egmont: Helsinki. 

Teokset suomentanut Kirsi Kinnunen. 




Kuvat: @chains_of_light




-







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti